Met jouw ploeg het EK winnen. Het Paidia Games EK loopt parallel aan het
echte EK en kent dus groepswedstrijden en vanaf de kwartfinales een knock-out
systeem. In het PGEK doen dezelfde voetballers mee. Echter, zij spelen bij
andere virtuele ploegen. Jij bent de manager van één van die virtuele ploegen.
Je strijdt met 15 andere managers in je eigen league om het Europees
Kampioenschap. Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden in
elke league de beschikbare spelers geveild onder de 16 deelnemende virtuele
landen. Elke voetballer kan in elke league maar voor 1 virtueel land spelen.
Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.
De aparte leagues hebben onderling niks met elkaar te maken. Je speelt dus
alleen met en tegen de deelnemers in je eigen league.
Deelname aan het PG EK Spel is in principe gratis. Elke league (met name
het League-hoofd) kan wel zelf beslissen met een inleg te spelen. Dit staat
echter los van het spel dat PaidiaGames aanbiedt. PaidiaGames is niet
verantwoordelijk voor de financiële verwikkelingen in de leagues.
Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een
virtuele munteenheid. Het spel start met een veiling. Alle voetballers uit de
selecties van de 16 deelnemende Real Life landen (RL landen) worden geveild. De
deelnemende managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op
de beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgoritme(zie Paragraaf
3.3) worden de voetballers dan toegewezen aan de ploegen. Het veilen gebeurt in
2 rondes, waarbij in elke ronde de spelers van 8 landen worden geveild, plus
een restveiling. In de eerste ronde worden de voetballers van de RL landen in
groep A en B geveild. In de tweede ronde de voetballers van de RL landen in
groep C en D. Voetballers die in een veilingronde niet worden verkocht worden
in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden. In de restveiling worden alle
voetballers die nog niet gekocht zijn nog 1 keer aangeboden. Voor de veiling
kun je maximaal je budget van 2000 Paidia’s uitgeven. Je kunt bieden voor meer
Paidia’s dan je budget, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen
waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag dat je uitgeeft in de veiling is 500
Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11 voetballers van 1 Paidia per stuk koopt
ben je toch 500 Paidia’s kwijt.
Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life landen met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je biedingen doen op de website.
Bij het toewijzen
van de spelers worden de volgende regels in acht genomen:
Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je
kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wilt
opmaken, of dat je niet al na 1 veilingronde (8 landen) aan je maximum van 20
spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde
aangeven:
Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde
Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden
gekocht
Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is.
Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de
laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is
om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties van het minimum
aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden
gekocht)
Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar
laag.
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan
wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan
wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de
voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.
Indien aan het einde van de restveiling(veiling 3)een virtueel land niet
voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en
willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia
per stuk.
Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers
die niet verkocht zijn tegen de kosten van 500 Paidia’s (= minimaal uit te
geven bedrag in startveiling).
Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 16 managers verdeeld
over 4 groepen door middel van een loting. Tegelijkertijd met de RL landen
worden er wedstrijden gespeeld in de groepen. Dus tijdens elke ronde van het
Real Life EK worden er ook wedstrijden gespeeld tussen de virtuele landen. In
de groepsfase speelt in elke ronde elk RL land precies 1 keer. Dus de eerste
ronde heeft plaats tijdens de wedstrijden die worden gespeeld op 12 t/m 15
juni. Na de groepsfase bestaat een ronde uit alle wedstrijden van de
betreffende fase(Kwart Finale, Halve Finale of Finale). De precieze indeling
van de rondes is te vinden in het programma( zie Hoofdstuk 10). Elke manager
moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4
middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw
opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel
je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).
De deadline voor de opstellingen is meestal 15 minuten voor de eerste Real
Life wedstrijd van deze ronde. Uitzondering hierop is de kwartfinale. Daar is
de deadline 15 minuten voor aanvang van de tweede wedstrijd. Dit is ivm de
korte tijd tussen de laatste groepswedstrijd en de eerste kwart finale
wedstrijd. Dit betekent dat de uitslag van de eerste RL Kwartfinale al bekend
is als je je opstelling moet maken. Van deze extra informatie mag je natuurlijk
gebruikmaken. De deadlines staan weergegeven in het programma op de site. De
opstellingen kun je doorgeven via de website. Het is mogelijk je al gemaakte
opstelling te wijzigen, mits dit voor de deadline gebeurt. Weet je niet zeker
of je op de laatste dag nog een opstelling kunt maken, maak er dan voor de
zekerheid alvast één van te voren. Indien geen nieuwe opstelling wordt
doorgegeven blijft de oude opstelling behouden. Indien de eerste keer geen
opstelling wordt gemaakt wordt er een gecreëerd op basis van alfabetische
volgorde.
Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten,
wedstrijd winnen, westrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel
staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen
doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het
uiterste geval als er geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere
puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)
In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen.
Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en
door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en
strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop
benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life
club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft
meegespeeld. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als
zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft
meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze
tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe
tegenstander. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft
gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.
|
Doelpunt(geen
strafschop) |
Benutte
strafschop |
winst
wedstrijd |
Gelijk
wedsrijd |
0
gehouden |
Aanvaller |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
0 |
Middenvelder |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,1 |
Verdediger |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,25 |
Keeper |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-1,5 |
Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop
en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt
direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de
bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de
keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop
en deze schiet in tweede instantie raak, dan geldt dit als een overig
doelpunt(dus geen strafschop).
Je totale positieve scores (doelpunten, winst en gelijk) bepalen
gezamenlijk met de totale negatieve scores(0 houden) van je tegenstander jouw
doelpuntscore
Je negatieve scores bepalen gezamenlijk met de positieve scores van je
tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander
De doelpuntscores
worden afgerond op gehele aantallen en wordt indien dit negatief is
gelijkgesteld aan 0. Deze afgeronde doelpuntscores vormen de uitslag van de
wedstrijd, oftewel de wedstrijdscore.
In formule vorm is de uitslag tussen land A en land B:
Max{round(Aantal doelpunten A + 0,5 *
aantal strafschoppen A + 0,2 * aantal winstwedstrijden A + 0,1 aantal
gelijkwedstrijden A – 0,1 * aantalmiddenvelders B 0 gehouden – 0,25 *
aantalverdedigers B 0 gehouden – 1,5 * keeper B 0 gehouden);0}
-
Max{round(Aantal doelpunten B + 0,5 *
aantal strafschoppen B + 0,2 * aantal winstwedstrijden B + 0,1 aantal
gelijkwedstrijden B – 0,1 * aantalmiddenveldersA 0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigersA
0 gehouden – 1,5 * keeperA 0 gehouden);0}
Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen
of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit
of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de
wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Van de Sar in de laatste minuut
wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Nederland dan krijgt Van
de Sar(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.
In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder
verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten geen winnaar oplevert
worden alle verlengingen en strafschoppenseries van de RL wedstrijden in die
ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen alleen mee voor de winstpunten
van de spelers. De strafschoppenseries leveren dus geen punten op voor het
maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan niet verloren door strafschoppenseries.
Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om
een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en
strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus”
punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor
verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten
voor verlenging.
Is er dan nog geen beslissing dan wordt achtereenvolgens gekeken naar de
volgende criteria:
Bij gelijke stand(op basis van punten) in een groep in het PGEK worden
dezelfde regels gehanteerd als bij het RL EK. Bij een gelijk aantal punten in
een groep geldt:
1.
Het aantal
punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal
punten.
2.
Het
doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde landen
3.
Het aantal
gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde landen
4.
Het
doelsaldo in alle wedstrijden
5.
Het aantal
gescoorde doelpunten in alle wedstrijden
6.
Het totaal
aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen
positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee
7.
Het totaal
aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.
8.
Loting
Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in het Paidia EK 8
ploegen uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde Real Life Landen
worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen immers niet meer
spelen en zijn dus nutteloos.
De 8 managers die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die voor
een RL Land uitkomen dat wel door is naar de volgende ronde. De manager heeft
niks meer aan deze voetballers, daar deze is uitgeschakeld en dus geen
wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de managers die wel door zijn
naar de volgende ronde goed van pas komen.
Deze voetballers worden middels een nieuwe veiling aangeboden aan de
managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De
veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil
dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde
voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdseveiling
bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de
behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).
Op deze manier kunnen uitgeschakelde managers nog Paidia’s terugverdienen door het verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde manager toch een positief resultaat behalen.
Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan
de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld
met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia per stuk.
Het kan zijn dat er voetballers in de startveiling niet zijn verkocht. Op
deze voetballers kan ook in de tussentijdse veilingen weer worden geboden. De
opbrengst van het veilen van de “vrije” voetballers komt in de pot waar ook het
geld van de eerste veiling in zit. Hieruit worden de winstpremies betaald(zie
Hoofdstuk 8 “De Prijzen”)
Ontslaan van voetballers van RL landen die nog in het toernooi zitten is
niet mogelijk. Een eenmaal gekochte voetballer blijft net zolang in je ploeg
zitten totdat je of zelf bent uitgeschakeld, of het RL land van de voetballer
is uitgeschakeld.
Alle Paidia’s die zijn betaald aan voetballers die nog geen manager hebben
worden als volgt verdeeld over de managers.
1/5 van het totaal gaat naar de winnaar van het PGEK, 1/5 wordt verdeeld
over de beide finalisten, 1/5 wordt verdeeld over 4 halve finalisten, 1/5 over
de 8 kwartfinalisten, en 1/5 over de 24 groepswedstrijden. Merk op dat de
winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve finalisten enz. De
winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het uitgegeven aantal Paidia’s
winnen.
Het prijzengeld van een groepswedstrijd gaat naar de winnaar van de
wedstrijd of wordt gelijk verdeeld als de wedstrijd eindigt in een gelijkspel.
De premies worden altijd naar beneden afgerond. Hierdoor wordt een deel van
de Paidia’s niet direct uitgekeerd. Deze (kleine) restpost wordt samen met de
uitgaven in tussenstijdse veilingen aan voetballers zonder managers(zie
Paragraaf 7.1) aan het eind van het EK evenredig verdeeld.
Voorbeeld:
Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder manager is 15000
Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:
Spelfase |
aantal
clubs/wedstrijden |
premie |
Winnaar |
1 |
3000 |
Finalisten |
2 |
1500 |
1/2 finalisten |
4 |
750 |
1/4 finalisten |
8 |
375 |
groepswedstrijden |
24 |
125 |
Stel manager B wint twee groepswedstrijden en speelt een keer gelijk en
wordt vervolgens uitgeschakeld in de halve finale. Manager B verdient dan:
2 *125 = 250 Paidia’s voor de gewonnen groepswedstrijden
1 * ˝*125=125 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijd
375 Paidia’s voor het bereiken van de kwartfinale
750 Paidia’s voor het bereiken van de halve finale
samen 1500 Paidia’s
Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de
verkochte voetballers nog bij.
Hoeveel Paidia’s iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende
het hele spel bijgehouden.
Je kunt meedoen als League-Hoofd of als deelnemer.
Een League-Hoofd is het aanspreekpunt van een league voor de organisatie.
Deze persoon bepaald wie er in zijn/haar league meedoen. Vaak zal een
League-Hoofd iemand zijn die met een
groep bekenden wil meedoen. Het League-Hoofd kan dus zelf gewoon meespelen.
Indien je met 16 mensen bent kun je je eigen League beginnen. Als je niet de 16
haalt kun je je league proberen te vullen met een andere groep mensen die niet
de 16 halen of met “losse” deelnemers.
Als deelnemer meld je je aan bij een League-Hoofd. Het League-Hoofd bepaalt
wie er in zijn/haar League meespelen. Als je geen League-Hoofd kent, kun je via
het forum op de site in contact komen met League-Hoofden van Leagues die nog
niet vol zijn.
Als League-Hoofd dien je uiterlijk 1 juni 18.00 uur een League aan te
vragen bij de organisatie. Dit doe je door een mail te sturen naar EKspel@yahoo.com met daarin de
leagueaanmelding.xls ingevuld met de 16 deelnemers en hun e-mail adres. De
deelnemers krijgen dan een gebruikersnaam en wachtwoord toegestuurd voor de
website.
De lege leagueaanmelding.xls is verkrijgen door een mail te sturen naar EKspel@yahoo.com en erna te vragen. De file
wordt je dan binnen 24 uur opgestuurd.
Het Paidia Games EK biedt plaats voor maximaal 26 leagues(=416 deelnemers),
mocht het aantal ingeschreven leagues de 26 overstijgen wordt er toegelaten op
volgorde van aanmelding.
wo 1-jun |
18.00 uur |
deadline aanmelden
Leagues |
do 2-jun |
|
loting groepsindeling |
zo 5-jun |
22.00 uur |
deadline veiling 1 |
ma 6-jun |
|
bekendmaking uitslag veiling 1 |
di 7-jun |
22.00 uur |
deadline veiling 2 |
wo 8-jun |
|
bekendmaking uitslag veiling 2 |
do 9-jun |
22.00 uur |
deadline veiling 3 |
vr 10-jun |
|
bekendmaking uitslag veiling 3 |
za-12-jun |
17.45 uur |
deadline opstellingen ronde 1 |
wo 16-jun |
17.45 uur |
deadline opstellingen ronde 2 |
zo 20-jun |
20.30 uur |
deadline opstellingen ronde 3 |
do 24-jun |
20.00 uur |
deadline veiling 4 |
do 24-jun |
20.45 uur |
bekendmaking uitslag veiling 3 |
vr 25-jun |
20.30 uur |
deadline opstellingen Kwart finale |
ma 28-jun |
22.00 uur |
deadline veiling 5 |
di 29-jun |
|
bekendmaking uitslag veiling 3 |
wo 30-jun |
20.30 uur |
deadline opstellingen Halve finale |
vr 2-jul |
22.00 uur |
deadline veiling 6 |
za 3-jul |
|
bekendmaking uitslag veiling 3 |
zo 4-jul |
20.30 uur |
deadline opstellingen Finale |
In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com, dan wel euro2004.com)
leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen
zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om
22.59 uur op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker
van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt.