Paidia Games EK Spel

1.   Doel van het spel

Met jouw ploeg het EK winnen. Het Paidia Games EK loopt parallel aan het echte EK en kent dus groepswedstrijden en vanaf de kwartfinales een knock-out systeem. In het PGEK doen dezelfde voetballers mee. Echter, zij spelen bij andere virtuele ploegen. Jij bent de manager van één van die virtuele ploegen. Je strijdt met 15 andere managers in je eigen league om het Europees Kampioenschap. Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden in elke league de beschikbare spelers geveild onder de 16 deelnemende virtuele landen. Elke voetballer kan in elke league maar voor 1 virtueel land spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.

 

De aparte leagues hebben onderling niks met elkaar te maken. Je speelt dus alleen met en tegen de deelnemers in je eigen league.

 

Deelname aan het PG EK Spel is in principe gratis. Elke league (met name het League-hoofd) kan wel zelf beslissen met een inleg te spelen. Dit staat echter los van het spel dat PaidiaGames aanbiedt. PaidiaGames is niet verantwoordelijk voor de financiële verwikkelingen in de leagues.

2.   Start van het spel

Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een virtuele munteenheid. Het spel start met een veiling. Alle voetballers uit de selecties van de 16 deelnemende Real Life landen (RL landen) worden geveild. De deelnemende managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgoritme(zie Paragraaf 3.3) worden de voetballers dan toegewezen aan de ploegen. Het veilen gebeurt in 2 rondes, waarbij in elke ronde de spelers van 8 landen worden geveild, plus een restveiling. In de eerste ronde worden de voetballers van de RL landen in groep A en B geveild. In de tweede ronde de voetballers van de RL landen in groep C en D. Voetballers die in een veilingronde niet worden verkocht worden in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden. In de restveiling worden alle voetballers die nog niet gekocht zijn nog 1 keer aangeboden. Voor de veiling kun je maximaal je budget van 2000 Paidia’s uitgeven. Je kunt bieden voor meer Paidia’s dan je budget, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag dat je uitgeeft in de veiling is 500 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11 voetballers van 1 Paidia per stuk koopt ben je toch 500 Paidia’s kwijt.

3.   De veiling

Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life landen met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je biedingen doen op de website.

3.1.                    Randvoorwaarden voor virtuele ploegen

Bij het toewijzen van de spelers worden de volgende regels in acht genomen:

 

3.2.                    Mogelijke restricties door managers opgegeven bij de veiling

Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wilt opmaken, of dat je niet al na 1 veilingronde (8 landen) aan je maximum van 20 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde aangeven:

Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde

Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

3.3.                    Het Veilingalgoritme

Voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties van het minimum aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden gekocht)

Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar laag.

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:

  1. Het bod van de manager met het laagste aantal toegewezen voetballers komt bovenaan
  2. Indien dit gelijk is komt het bod van de manager met het tot dan toe minst uitgegeven bedrag in de betreffende veiling bovenaan
  3. Indien dit ook gelijk is wordt er geloot

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.

 

Indien aan het einde van de restveiling(veiling 3)een virtueel land niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.

 

Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers die niet verkocht zijn tegen de kosten van 500 Paidia’s (= minimaal uit te geven bedrag in startveiling).

4.   Het Paidia Games EK

Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 16 managers verdeeld over 4 groepen door middel van een loting. Tegelijkertijd met de RL landen worden er wedstrijden gespeeld in de groepen. Dus tijdens elke ronde van het Real Life EK worden er ook wedstrijden gespeeld tussen de virtuele landen. In de groepsfase speelt in elke ronde elk RL land precies 1 keer. Dus de eerste ronde heeft plaats tijdens de wedstrijden die worden gespeeld op 12 t/m 15 juni. Na de groepsfase bestaat een ronde uit alle wedstrijden van de betreffende fase(Kwart Finale, Halve Finale of Finale). De precieze indeling van de rondes is te vinden in het programma( zie Hoofdstuk 10). Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).

4.1.                    Deadlines voor opstellingen

De deadline voor de opstellingen is meestal 15 minuten voor de eerste Real Life wedstrijd van deze ronde. Uitzondering hierop is de kwartfinale. Daar is de deadline 15 minuten voor aanvang van de tweede wedstrijd. Dit is ivm de korte tijd tussen de laatste groepswedstrijd en de eerste kwart finale wedstrijd. Dit betekent dat de uitslag van de eerste RL Kwartfinale al bekend is als je je opstelling moet maken. Van deze extra informatie mag je natuurlijk gebruikmaken. De deadlines staan weergegeven in het programma op de site. De opstellingen kun je doorgeven via de website. Het is mogelijk je al gemaakte opstelling te wijzigen, mits dit voor de deadline gebeurt. Weet je niet zeker of je op de laatste dag nog een opstelling kunt maken, maak er dan voor de zekerheid alvast één van te voren. Indien geen nieuwe opstelling wordt doorgegeven blijft de oude opstelling behouden. Indien de eerste keer geen opstelling wordt gemaakt wordt er een gecreëerd op basis van alfabetische volgorde.

5.   De wedstrijdscore

Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten, wedstrijd winnen, westrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het uiterste geval als er geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)

 

In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen. Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.

 

 

Doelpunt(geen strafschop)

Benutte strafschop

winst wedstrijd

Gelijk wedsrijd

0 gehouden

Aanvaller

1

0,5

0,2

0,1

0

Middenvelder

1

0,5

0,2

0,1

-0,1

Verdediger

1

0,5

0,2

0,1

-0,25

Keeper

1

0,5

0,2

0,1

-1,5

5.1.                    Strafschoppen en overige doelpunten

Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze schiet in tweede instantie raak, dan geldt dit als een overig doelpunt(dus geen strafschop).

5.2.                    De doelpuntscore

Je totale positieve scores (doelpunten, winst en gelijk) bepalen gezamenlijk met de totale negatieve scores(0 houden) van je tegenstander jouw doelpuntscore

Je negatieve scores bepalen gezamenlijk met de positieve scores van je tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander

5.3.                    De wedstrijdscore

De doelpuntscores worden afgerond op gehele aantallen en wordt indien dit negatief is gelijkgesteld aan 0. Deze afgeronde doelpuntscores vormen de uitslag van de wedstrijd, oftewel de wedstrijdscore.

5.4.                    Wedstrijdscore in formulevorm

In formule vorm is de uitslag tussen land A en land B:

 

Max{round(Aantal doelpunten A + 0,5 *  aantal strafschoppen A + 0,2 * aantal winstwedstrijden A + 0,1 aantal gelijkwedstrijden A – 0,1 * aantalmiddenvelders B 0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigers B 0 gehouden – 1,5 * keeper B 0 gehouden);0}

 

-

 

Max{round(Aantal doelpunten B + 0,5 *  aantal strafschoppen B + 0,2 * aantal winstwedstrijden B + 0,1 aantal gelijkwedstrijden B – 0,1 * aantalmiddenveldersA 0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigersA 0 gehouden – 1,5 * keeperA 0 gehouden);0}

 

5.5.                    Invallers in Real Life wedstrijden

Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Van de Sar in de laatste minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Nederland dan krijgt Van de Sar(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.

5.6.                    Wedstrijdscores in de Knock Out fase

In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren dus geen punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan niet verloren door strafschoppenseries.

 

Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus” punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten voor verlenging.

 

Is er dan nog geen beslissing dan wordt achtereenvolgens gekeken naar de volgende criteria:

6.   De competitieregels

Bij gelijke stand(op basis van punten) in een groep in het PGEK worden dezelfde regels gehanteerd als bij het RL EK. Bij een gelijk aantal punten in een groep geldt:

1.      Het aantal punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.

2.      Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde landen

3.      Het aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde landen

4.      Het doelsaldo in alle wedstrijden

5.      Het aantal gescoorde doelpunten in alle wedstrijden

6.      Het totaal aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee

7.      Het totaal aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.

8.      Loting

7.   De tussentijdse veilingen

Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in het Paidia EK 8 ploegen uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde Real Life Landen worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen immers niet meer spelen en zijn dus nutteloos.

 

De 8 managers die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die voor een RL Land uitkomen dat wel door is naar de volgende ronde. De manager heeft niks meer aan deze voetballers, daar deze is uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de managers die wel door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.

 

Deze voetballers worden middels een nieuwe veiling aangeboden aan de managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdseveiling bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).

 

Op deze manier kunnen uitgeschakelde managers nog Paidia’s terugverdienen door het verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde manager toch een positief resultaat behalen.

 

Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia per stuk.

7.1.                    Bieden op voetballers zonder manager

Het kan zijn dat er voetballers in de startveiling niet zijn verkocht. Op deze voetballers kan ook in de tussentijdse veilingen weer worden geboden. De opbrengst van het veilen van de “vrije” voetballers komt in de pot waar ook het geld van de eerste veiling in zit. Hieruit worden de winstpremies betaald(zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”)

7.2.                    Ontslaan van voetballers

Ontslaan van voetballers van RL landen die nog in het toernooi zitten is niet mogelijk. Een eenmaal gekochte voetballer blijft net zolang in je ploeg zitten totdat je of zelf bent uitgeschakeld, of het RL land van de voetballer is uitgeschakeld.

8.   De Prijzen

Alle Paidia’s die zijn betaald aan voetballers die nog geen manager hebben worden als volgt verdeeld over de managers.

 

1/5 van het totaal gaat naar de winnaar van het PGEK, 1/5 wordt verdeeld over de beide finalisten, 1/5 wordt verdeeld over 4 halve finalisten, 1/5 over de 8 kwartfinalisten, en 1/5 over de 24 groepswedstrijden. Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het uitgegeven aantal Paidia’s winnen.

 

Het prijzengeld van een groepswedstrijd gaat naar de winnaar van de wedstrijd of wordt gelijk verdeeld als de wedstrijd eindigt in een gelijkspel.

 

De premies worden altijd naar beneden afgerond. Hierdoor wordt een deel van de Paidia’s niet direct uitgekeerd. Deze (kleine) restpost wordt samen met de uitgaven in tussenstijdse veilingen aan voetballers zonder managers(zie Paragraaf 7.1) aan het eind van het EK evenredig verdeeld.

 

Voorbeeld:

Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder manager is 15000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:

 

Spelfase

aantal clubs/wedstrijden

premie

Winnaar

1

3000

Finalisten

2

1500

1/2 finalisten

4

750

1/4 finalisten

8

375

groepswedstrijden

24

125

 

Stel manager B wint twee groepswedstrijden en speelt een keer gelijk en wordt vervolgens uitgeschakeld in de halve finale. Manager B verdient dan:

 

2 *125 = 250 Paidia’s voor de gewonnen groepswedstrijden

1 * ˝*125=125 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijd

375 Paidia’s voor het bereiken van de kwartfinale

750 Paidia’s voor het bereiken van de halve finale

samen 1500 Paidia’s

 

Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de verkochte voetballers nog bij.

 

Hoeveel Paidia’s iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het hele spel bijgehouden.

9.   Wat moet je doen om mee te doen

Je kunt meedoen als League-Hoofd of als deelnemer.

 

Een League-Hoofd is het aanspreekpunt van een league voor de organisatie. Deze persoon bepaald wie er in zijn/haar league meedoen. Vaak zal een League-Hoofd  iemand zijn die met een groep bekenden wil meedoen. Het League-Hoofd kan dus zelf gewoon meespelen. Indien je met 16 mensen bent kun je je eigen League beginnen. Als je niet de 16 haalt kun je je league proberen te vullen met een andere groep mensen die niet de 16 halen of met “losse” deelnemers.

 

Als deelnemer meld je je aan bij een League-Hoofd. Het League-Hoofd bepaalt wie er in zijn/haar League meespelen. Als je geen League-Hoofd kent, kun je via het forum op de site in contact komen met League-Hoofden van Leagues die nog niet vol zijn.

 

Als League-Hoofd dien je uiterlijk 1 juni 18.00 uur een League aan te vragen bij de organisatie. Dit doe je door een mail te sturen naar EKspel@yahoo.com met daarin de leagueaanmelding.xls ingevuld met de 16 deelnemers en hun e-mail adres. De deelnemers krijgen dan een gebruikersnaam en wachtwoord toegestuurd voor de website.

 

De lege leagueaanmelding.xls is verkrijgen door een mail te sturen naar EKspel@yahoo.com en erna te vragen. De file wordt je dan binnen 24 uur opgestuurd.

 

Het Paidia Games EK biedt plaats voor maximaal 26 leagues(=416 deelnemers), mocht het aantal ingeschreven leagues de 26 overstijgen wordt er toegelaten op volgorde van aanmelding.

10.         Programma

wo 1-jun

18.00 uur

deadline aanmelden Leagues

do 2-jun

 

loting groepsindeling

vr 3-jun

 

biedingen functionaliteit op website aan

zo 5-jun

22.00 uur

deadline veiling 1

ma 6-jun

 

bekendmaking uitslag veiling 1

di 7-jun

22.00 uur

deadline veiling 2

wo 8-jun

 

bekendmaking uitslag veiling 2

do 9-jun

22.00 uur

deadline veiling 3

vr 10-jun

 

bekendmaking uitslag veiling 3

za-12-jun

17.45 uur

deadline opstellingen ronde 1

wo 16-jun

17.45 uur

deadline opstellingen ronde 2

zo 20-jun

20.30 uur

deadline opstellingen ronde 3

do 24-jun

20.00 uur

deadline veiling 4

do 24-jun

20.45 uur

bekendmaking uitslag veiling 3

vr 25-jun

20.30 uur

deadline opstellingen Kwart finale

ma 28-jun

22.00 uur

deadline veiling 5

di 29-jun

 

bekendmaking uitslag veiling 3

wo 30-jun

20.30 uur

deadline opstellingen Halve finale

vr 2-jul

22.00 uur

deadline veiling 6

za 3-jul

 

bekendmaking uitslag veiling 3

zo 4-jul

20.30 uur

deadline opstellingen Finale

 

11.         Bronnen

In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com, dan wel euro2004.com) leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 22.59 uur op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt.